torsdag 18 december 2008

det tycker jag verkar bra för framtiden

Enligt Aftonbladet så vill regeringen skärpa straffen gällande grova brott såsom mord, grov mordbrand, folkmord osv. Yngre brottslingar, det vill säga de som ännu ej fylld 21 år, ska kunna dömas hårdare. Det senare är jag lite tveksam till, dock tycker jag att då man fyllt 18 år ska kunna dömas som en vuxen. De förra strafförändringar ställer jag mig emellertid väldigt positivt till, har i överlag tyckt att straffen i Sverige är relativt låga och då särskilt våldsbrott. Jag undrar dock om straff för våldtäkt, sexuellt utnyttjande av minderåriga osv. kommer att gå i samma linje? Det tycker jag borde vara på tiden. Och ja, jag vet att det är svårt att driva igenom lagändringar och att det sedan dessutom är upp till tolkning av lagarna, MEN jag tycker verkligen straff för våldtäkt osv. borde vara betydligt högre än vad det är idag.

Regeringen har lämnat sitt förslag till Lagrådet och får de som de vill träder detta i kraft 1 juli 2009.

Någon som vet hur det ligger till? Har regeringen något nytt förslag även gällande sexualbrotten?

2 kommentarer:

  1. Om det är straffsatsen för alla grova brott som ska skärpas så borde ju grovt sexuellt utnyttjande & grov våldtäkt vara med. Som jag förstått det så är maxlängderna för sexbrott rätt långa, men det är ytterst sällan som någon döms enligt den övre delen av straffskalan... en våldtäkt är ju något som påverkar offret antagligen livet ut, så det känns bara som självklart att påföljden för gärningsmannen borde vara därefter!

    SvaraRadera
  2. ja, det var min tanke också först, men jag har inte direkt koll på vad som tillhör vad i det juridiska, och iom att det inte benämndes några sexualbrott som exempel inom den sk. kategorin "grova brott" i artikeln så undrar jag. Tänker att om straffsatsen gällande sexualbrott skulle skärpas så borde det ha kommit fram i artikeln med tanke på alla medial kritik de nuvarande låga straffutdelningarna vid sexualbrott.

    SvaraRadera