fredag 12 december 2008

FRA-lagen, Ipred-lagen och det tvingande EU-direktivet

Om det nya lagförslaget, som är ett EU-direktiv, träder i kraft kommer, enligt Aftonbladet detta ske:

"EU-direktivet kräver att trafikuppgifter som anger vilka som kommunicerade med varandra, när det skedde, var det skedde och vilken typ av kommunikationslösning som användes, ska lagras av operatörerna. Innehållet i kommunikationerna skall dock inte sparas. Trafikinformationen ska sedan kunna begäras ut av exempelvis polisen och Säpo i syfte att bekämpa allvarliga brott.Trafikuppgifterna ska enligt direktivet lagras i minst sex månader eller högst två år."

Jag som, till störst del, är en laglig medborgare, har jag ens något att oroa mig för i detta fallet? Okej, visst, min integritet hotas och det finns en risk för missbruk. Men så är det ju med allt, överallt? Personligen, om jag nu förstått det hela rätt vill säga, har jag absolut inga problem med att min kommunikationstrafik sparas i en viss tid och endast tas fram vid eventuellt brott.

Vad tycker du?

2 kommentarer:

  1. Alltså, hela diskussionen är ju BEFÄNGD - när skurkarna tar till ny teknik, hur ska man då kunna få fast dem UTAN att själva utnyttja tillgänglig teknik? Helt galet - ska vi gå tillbaka till att hyra in privatspioner som står i hatt och rock med en upp och ner vänd tidning i ett hörn?
    Neee.

    // Empo

    SvaraRadera
  2. Jaaa, jag tycker lite det också, bad guy's kommer ju uppgradera vilket fall som, då måste ju polisen/säpo om någon göra det också.

    SvaraRadera