fredag 12 december 2008

kreditkort - bra back-up eller "lyxfällan" nästa?


Hämtade precis in posten. Mitt kreditkort hade kommit. Detta skaffade jag tack vare "påtryckningar" från en viss "bank-på-telefon"-kille när jag ringde och bad om ett nytt VISA-kort då mitt blivit avmagnetiserat. Detta kreditkort skulle ju helt klart göra mitt liv så mycket lättare, att ha som en back-up om mitt vanliga VISA-kort strulade, blev avmagnetiserat, stulet, borttappat eller dyl. Jag brukar emellertid inte ha för vana att slarva bort mitt VISA-kort och annat strul har jag lyckats hålla mig borta ifrån. Frågan är egentligen vad detta kort kommer ge mig? Egentligen? Har jag ens ett behov för detta eller skapades det endast i det där samtalet då jag förfasade över hur mitt liv skulle se ut utan som kortlös. Jag är en sån som aldrig, verkligen aldrig, har kontanter. Och utan pengar är man ju ingen, det vet man ju. Och jag vill ju vara någon. Så en back-up ville jag ha och det har jag nu. Men frågan är hur många gånger detta kort verkligen kommer att användas. Jag har mer som princip att endast konsumera för pengar jag faktiskt har, alltså köper jag inte exempelvis en ny soffa på kreditkortet utan sparar hellre och köper den när jag har råd.

Som sagt, får se om detta kort får stanna kvar längre än vad jag har det gratis. Har du ett kreditkort? Om ja; varför? Om nej; varför inte?

4 kommentarer:

  1. Jag har inte skaffat kreditkort av exakt samma anledning som du nämner; jag vill inte spendera pengar som jag inte har. Samtidigt så kan det ju vara bra att ha just för att man ibland åker på oförutsedda utgifter som man har råd att betala först med nästa lön eller inom ett par månader... jag lär också sitta på ett inom ett år eller två.

    SvaraRadera
  2. Precis, sen har jag även upptäckt nu när jag läst igenom lite information som jag fick man att om jag exempelvis köper vitvaror på kreditkortet får jag ett års extra garanti, och betalar jag minst 75% av min resa med kortet får jag reseförsäkring, så gällande vissa saker kan det ju helt klart vara värt att ta på kredit då, bara det inte blir till en vana :)

    SvaraRadera
  3. Hmn camhe... Det där med reseförsäkring är jag rätt säker på att man får även om man betalar en resa med vanligt kontokort. Kolla upp! (låt dig inte luras, hehe)

    /annapanna

    SvaraRadera
  4. Ja, det vet jag, men vad jag vet får man inte förlängd garanti när det gäller hemelektronik? har bara använt kreditkortet en gång och det var vid köpet av min netbook :)

    SvaraRadera