tisdag 3 januari 2012

Det här med stress...

Jag är inte den som avger nyårslöften, men jag vill gärna se att jag stressar mindre under 2012. Men året har redan börjar med stress-ångest. Nu har jag visserligen bestämt mig för att ta semester resten av veckan för att få iordning på saker och ting för att kunna varva ner. Och det känns faktiskt jättebra. Har även en tanke om att vara tjänstledig under en kortare period under våren för att beta av mina rester jag har så jag kan ta examen. Vilken lättnad det skulle vara! En tung sten som faller från bröstet. Och så fint med examen. Kan ju vara bra när det är dags att byta jobb.


Men den största stressen jag känner just nu gäller mestadels att jag från och med nästa vecka har helt nya arbetsuppgifter. Jag har suttit cirka en halv dag för att lära mig vad jag ska göra precis innan jul, men det var inte mycket jobb som kom in då. Min kollega vars arbetsuppgifter jag ska ta över har semester denna vecka så vi ska sitta måndag och tisdag i nästa vecka. Sen försvinner hon på onsdag. Gulp! Känner att mina förutsättningar för att klara av detta är sådär. Men, som sagt, det löser sig och min stress är egentligen helt obefogad. Det finns ingenting jag kan göra för att bättra på mina förutsättningar. Annat än att vara riktigt alert och lyhörd under måndag och tisdag (och resten av våren). Mer än det kan jag ju faktiskt inte göra. Learning by doing! Men likväl så känner jag stressen och mår därefter. Ibland önskar jag att jag kunde sätta min hjärna på viloläge (det önskar nog G också).

Har ni några tips så jag slipper stressa upp mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar