fredag 25 mars 2011

sjuk eller inte sjuk det är frågan?

Ringde vårdcentralen i morse för att få en akuttid då jag från och med idag behöver ett sjukintyg. Hon frågade då vad jag var för sjuk och jag meddelade att det började med svullna och vitprickiga halsmandlar till att nu ha övergått till förkylning och hosta. Jag fick då det enkla svaret att: "Jag har svårt att tro att du kommer att få ett sjukintyg för lite rethosta". Då meddelade jag att det var på den nivån att jag hostar så jag tror jag ska spy, eller att ena lungan helt plötsligt ska hostas upp och att jag knappt fått någon sömn de två senaste dygnen för att mina symptom förvärras så fort jag ligger ner. Fick då svaret att: "har du inte feber så är du inte sjuk och kan därmed jobba". 


Tack för den, nya hårda Sverige! Kan meddela att jag inte haft någon feber alls under denna sjukperiod, så med andra ord har jag inte varit sjuk alls? För att räknas som sjuk måste jag med andra ord ha feber. Bra att veta. I och med detta fick hon mig även att känna mig som "en-sån-där-som-utnyttjar-systemet", är hemma fast man inte är sjuk på riktigt. Men enligt hennes definition så har jag ju heller inte varit sjuk på riktigt nu och har därmed utnyttjat systemet. Återigen tack för den!


Idag har jag nu istället semester, min riktiga semester börjar däremot imorgon (eller i arbetsgivarsynpunkt på måndag) och jag har sedan semester i 4 veckor. Hade gärna sparat denna semesterdag till riktig semester vid ett annat tillfälle men vad gör man? Nu ska jag hinka tea och varva Noskapin med Bisolvon och samtidigt hoppas att Kåvepeninet som jag knaprar även har en positiv verkan för min elaka hosta. Blir väl ett film-maraton även idag. I morgon måste jag vara frisk. Vill inte sitta på ett plan och hosta sönder mina lungor. Tänk om jag inte får gå ombord på planet? Men då kan jag ju iofs bara hänvisa till kvinnan jag pratade med och att jag faktiskt är frisk, jag har ju inte feber.


Hälsningar


Camilla, icke-sjuk enligt det svenska samhället

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar