fredag 4 september 2009

Jobbcoachning

Inför mitt första möte med min jobbcoach i eftermiddag fick jag ett mail:

I våra samtal kommer vi att arbeta utifrån följande struktur:

Nuläget

Inventering av motivation, person och kompetens

Preliminär målsättning

Omvärldsanalys – min arbetsmarknad

Mål och handlingsplan

Olika sätt att söka jobb

Personlig marknadsföring

Några punkter som jag rekommenderar dig att tänka på inför vårt samarbete:

1. Ha vilja och tydliga mål

2. Tala om vad du förväntar dig

Ju ärligare du kan vara med vad du förväntar dig av mig, vad du vill eller önskar att jag ska göra eller inte göra, desto bättre jobb kan jag göra för dig.

3. Var öppen för det oväntade

Samtidigt hjälper det att vara öppen för det du inte förväntade dig. Var beredd att pröva mina förslag och synpunkter - även om de ligger utanför det du först tänkte dig.

4. Var beredd att arbeta brett

En människas liv består av många delar; arbete/fritid, känslor/tankar, säkerhet/osäkerhet, gammalt/nytt. Ju öppnare du är, desto större möjligheter öppnar sig.

5. Var engagerad

Hur framgångsrik coachingrelationen blir beror på hur mycket engagemang som du själv lägger ner.

Detta kan ju jag känna att jag redan vet och redan gör, men det kan väl kanske vara bra att bli guidad av ett proffs. Hoppas jag iaf! Utvärdering kommer senare...

1 kommentar:

  1. Ser med spänning fram mot domen. Min brorsas jobbcoach hade läst samma utbildning som du! Men din jobbcoach kanske har andra idéer:)

    SvaraRadera