måndag 7 september 2009

Utvärdering - jobbcoach

Tänkte att jag skulle meddela hur fredagens möte gick. Först och främst kan jag berätta för er att jobbcoach är en tjänst Arbetsförmedlingen står för, de har egna jobbcoacher men använder sig främst av andra leverantörer. För att kunna nyttja denna tjänst måste man vara inskriven som arbetssökande på Arbetsförmedlingen. Sen kommer det kluriga - Arbetsförmedlingen har skrivit kontrakt med ett hundratal olika företag som erbjuder denna tjänst och de får inte uttala sig om vilka som är bättre eller kan vara bra för ett specifikt område. Det som gäller är att man själv går hem och kollar upp alla dessa företag för att sedan själv välja ett av dem. Jag kollade upp några innan jag slutligen bestämde mig.

Mina förväntningar innan mötet var ganska låga, min enda förhoppning var att få hjälp med att reda ut mitt nystan av färdigheter, kunskaper och egenskaper som jag gärna vill visa för eventuella arbetsgivare. Och jag kan säga att jag är riktigt imponerad redan efter en timmes tid. Jag hade tidigare skickat in mitt cv + personliga brev + en länk till en jobbannons jag vill söka. Jag tyckte att mitt personliga brev var helt okej för det tänkta jobbet. Efter att min jobbcoach var klar med att reda ut mina färdigheter så visar det sig ju faktiskt att jag har ALL erfarenhet de söker men jag har inte ens skrivit ut hälften.

Enligt Arbetsförmedlingens direktioner ska man ses ett visst antal gånger över en 3 månadersperiod. Enligt min jobbcoach fick vi själva lägga upp det så det passade mig. Jag har ju förhoppningen att jag kommer att få ett jobb inom 3 månader så vi kör intensivt ist. Jag ska idag skriva om mitt brev och cv så att alla mina erfarenheter finns med och så ska jag skicka det till henne innan vårt andra möte på torsdag. Det känns riktigt bra det här måste jag säga!

Fortsättning följer...

1 kommentar: