torsdag 27 augusti 2009

Camillas kök

Igår gjorde jag Palek Panir här hemma, det är så gott så jag nästan tror att jag skulle kunna äta det vareviga dag utan att tröttna. Har du inte lagat det - pröva! Panir är alltså ost, och den brukar jag alltid göra i förväg, ibland dagen innan, ibland på morgonen samma dag jag ska laga maten (jag har ju tid). Receptet är för cirka 2 portioner, jag brukar ha i lite mer av vissa ingredienser varav det brukar bli en matlåda till mig över ;)

Panir:

1 liter ekologisk gammaldags mjölk

1 1/2 dl yoghurt

1 msk citronsaft

Gör så här:

1. Koka upp mjölken. Rör om i botten så att mjölken inte bränns vid.

2. Häll i yoghurt och citronsaft under omrörning, lite i taget, tills mjölken skär sig.

3. Häll av vasslan (här händer det grejer, osten börjar bildas och klumpa ihop sig. Vasslan är alltså vätskan som "blir över")

4. Lägg paniren i ett kaffefilter och låt den rinna av. Klart!


Såsen:

5 skållade tomater

2 knippen färsk spenat (här brukar jag freestyla lite, kör oftast på fryst spenat och brukar ta lite mer än "2 knippen" så att det blir lite mer mat)

1 tsk spiskummin

1 tsk gurkmeja

1 tsk koriander

1 tsk garam masala

1/2 tsk mald kanel

3 cm hackad färsk ingefära

5 msk crème fraiche (jag kör på hela burken, vad blir det 3dl?)


Gör så här:

1. Fräs ingefäran i olja. Blanda i kryddblandningen.

2. Lägg i spenaten. Skär tomaterna i bitar och blanda ner.

3. Finfördela blandningen med mixerstav.

4. Rör ner crème fraiche.

5. Smaksätt med salt och peppar. Lägg i paniren och rör runt försiktigt. Klart!


Servera med basmatiris. Gott, gott!


Idag tänkte jag göra kardemummaknyten a la Leila. Smarrigt värre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar