måndag 24 augusti 2009

a-kassa

En bekant till mig uttryckte nyss sin frustration på a-kassan på facebook. Jag själv som är arbetssökande och också har skickat in en massa papper för handläggning till a-kassan kan förstå denna frustration. Däremot så har jag hört att denna person har fått komma på ett antal intervjuer som har gått bra och därmed fått kallelse till ytterligare intervjuer men blankt tackat 'nej' för att det inte känts rätt till 100%. Vad jag vet så måste man tacka 'ja' till ett jobb om man blir erbjuden ett för att vara berättigad a-kassa. Denna person har i praktiken kanske inte blivit erbjuden ett jobb, men ändå kommit vidare i intervju-sammanhanget. Personen i fråga kunde ha fått jobbet, men kunde likväl kanske inte ha fått det.

Men min fråga är - är personen i fråga ens berättigad a-kassa? Iom att man tackat 'nej' till något som skulle kunnat bli ett jobb?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar