måndag 10 augusti 2009

I sommar har jag läst...

Jag har haft mycket ledig tid denna sommar. Helt underbart. Mycket av den tiden har jag läst böcker. Mycket bra böcker och mindre bra böcker. Det är inte alltid man träffar rätt. Dessa har jag läst.

* Giorgio Faletti - Jag dödar. Rekommenderas!
* Anna Gavalda - Tillsammans är man mindre ensam. Rekommenderas! Kommer även på bio i höst.
* Elizabeth George - With no one as witness. Rekommenderas! Är en följetong och rekommenderar självklart er att läsa dem alla. Det här är nummer 13.
* Stieg Larsson - Män som hatar kvinnor. Rekommenderas! Såg filmen först, men ville självklart läsa böckerna också.
* Ingrid Hedström - Lärarinnan i Villette. Rekommenderas!
* Nora Roberts - Nyckeln till sanningen & Nyckeln till mod. Lite tantsnusk över dessa. Inte i klass med Danielle Steel men nästan, men de kan vara rätt underhållande också ;) Nummer två och tre i en följetong.
* Michael Connelly - I lagens limo. Rekommenderas!
* Joanna Briscoe - Ligg hos mig. Denna bok kan man hoppa över ;) har inte läst klart den än, så borde väl inte ta ut det i förskott, men det gör jag iaf.

Vilka böcker har ni läst under sommaren? Och framförallt vilka böcker var så bra så ni rekommenderar dem till mig? ;)

Jag har funderingar på att starta en bokklubb i höst. Tänkte att det vore en mysig höstaktivitet. Träffas en gång i månaden kanske. Vet inte riktigt vad som ska diskuteras, är det omdöme på boken man pratar om på dessa träffar, eller? Men mest av allt bara för att träffas och hänga lite, kanske fika lite, dricka lite tea, eller varför inte vin? ;) Are you with me?

4 kommentarer:

  1. Mina bästa böcker denna sommar:

    Mohsin Hamid - Den ovillige fundamentalisten (inte så tråkig och pretto som man kan tro)

    Mark Haddon - Utslag av oro (inte läst klart, men this far fantastisk, förutom ett vidrigt kapitel som jag var tvungen att hoppa över, bläää)

    Paul Auster - New York - trilogin (kräver sin lilla tid, mycket tankeverksamhet & lite
    komplicerad emellanåt, men såå fantastisk och lämnar spår jättejättelänge.)


    Du måste läsa Flyga drake & Tusen strålande solar om du inte gjort det ännu!

    Har du förresten fått tillbaka din Narina-bok?!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen! Flyga drake har jag börjat på, men inte fastnat, får väl helt enkelt se till att jag tar upp den igen. Narniaboken har jag inte fått tillbaka, vi har ju typ inte setts sen skolan ju.

    SvaraRadera
  3. Både flyga drake & tusen strålande solar är nog rätt dryga i början, många konstiga namn & städer att sätta sig in i :)

    Hm, tänkte att jag kanske gav dig den där i vevan med att jag skulle flytta och allt, men kanske icke! Flyger från Bromma nästa onsdag, funtar på att komma upp redan på tisdagen, vad säger fröken om den planen?!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker att man ska dricka vin på bokklubben, eller varför inte mojitos & goda drinkar? ;)
    Min bästa bok denna sommar är Flickan som lekte med elden - Stieg Larsson
    Annars har tidingen Metro en serie som heter Elvis som är rätt bra! ;)

    SvaraRadera