onsdag 10 juni 2009

varför?

God morgon. Går in på aftonbladet.se som vanligt. Första nyheten handlar om mordet på en 15-åring i en Stockholmsförort. De misstänkta beskrivs som: "Pojke, 16, älskar att spela fotboll: misstänkt för mord på Therese, Flicka, 16, toppbetyg i alla ämnen: misstänkt för anstiftan till mord" - Jaha? vad ska jag med denna information? Är det svårt att föreställa sig att en kille som spelar fotboll eller en tjej som har toppbetyg i alla ämnen är kapabel till att mörda?

Jag tycker ofta att det är så att tidningar lyfter fram antingen positiva eller negativa egenskaper både hos förövare och offer, hur kommer det sig? Är det meningen att man ska ha mer sympati för en mördare bara för att denne spelade fotboll eller har bra betyg jämfört med någon som skolkat och varit bråkig i skolan och inte så omtyckt? Är det då mer förståligt att det gick som det gick? Eller är det då inte mer skamset av oss runt omkring som inte upptäckt att personen i fråga mått så pass dåligt i tid? Är det mer synd om offret i fråga om det var en populär och glad person med "hela livet framför sig" än en mer indragen person som inte hade så många vänner och gick i specialklass?

Det jag egentligen undrar över, och ställer mig väldigt tveksam till, är all denna information, denna fakta, som vi som läsare "måste" ta del av gällande liknande nyheter. Jag tycker att det är väldigt irrelevant vad förövaren och offret gjorde på sin fritid, betyg, egenskaper osv. Men som de säger, tidningarna skriver vad som efterfrågas - mer information, mer fakta, ju snabbare desto bättre, ju snaskigare detaljer desto bättre. Vem, var, hur och framförallt varför?

You make me sick.

2 kommentarer:

  1. Vet, det är helt stört.. Speciellt när det står att offret var "alltid så glad och gillade hästar" typ, hade det varit mindre synd om offret om det var en instängd datanörd?

    I just detta fall tror jag syftet är att normalisera förövarna - det är det som är så fruktansvärt hemskt i just det fallet - känns som vilka normala ungdomar som helst, som var inblandade i ett svartsjukedrama a'la kan hända vem som helst.. Det som inte är lika normalt är att de faktiskt mördade sin vän. Helt jävla sanslöst sjukt.

    SvaraRadera
  2. Jag tror inte alls som du, jag tror att de berättar denna information för att väcka tanken: "varför hände det här?" "de som var så "normala", "bra" ungdomar osv. medan de i andra sammanhang då det varit en inåtvänd person som agerat agressivt i vissa sammanhang... det är väldigt tydligt i dessa citat från ab.se: "Hans vänner berättar att han är en bra kompis, men att han kan bli arg och ilsken. Inte minst i sportsammanhang. - På fotbollsplanen kan han brusa upp ibland." "Jag har känt de båda två väldigt länge och hon är en genomsnäll person. Men hon kan också vara svartsjuk, säger en bekant." - arg, ilsken i sportsammanhang + "svartsjuk" flickvän är inte likamed mordbenägna personer i mina ögon. Men det lyfts fram som om det är en "förklaring" till vad som skett.

    SvaraRadera